We're all in this together
3-channel installation
2018, 14 min, found footage
In movies the bathtub plays an important role in the dramaturgy of the narrative and the development of the characters. There’s no place like the tub where so many vows of friendship are being made, one‘s own body is being examined, enemies are killed or sins are washed away. Hence it’s undeniable that bathing has a complex, ever-changing social code, which Bianca Kennedy approaches using various media. In over 200 collected, cyclically arranged scenes of film history from the 1950s to date, Bianca Kennedy‘s three-channel video installation reflects on the diversity of said motif in cinematography. The selected sequences such as Stanley Kubrick‘s horror film "The Shining" (1980), Garry Marshall‘s romantic comedy "Pretty Woman" (1990) or Darren Aronofsky‘s "Black Swan" (2010) demonstrate the social relevance of
bathing. The appropriate usage of the montage - the common tool of cinema itself - illustrates the cross-genre intersections of the subject. – text by Darja Zub
In der Filmkunst spielt die Wanne für die Dramaturgie der Erzählung und die Entwicklung der Charaktere eine tragende Rolle. An keinem Ort werden mehr Freundschaftsgelübde geschlossen, der eigene Körper erforscht, Feinde ertränkt oder die eigenen Hände reingewaschen als in der Badewanne. Aus diesem Grund ist es unbestreitbar, dass das Baden mit komplexen, sich stets wandelnden gesellschaftlichen Codes verknüpft ist, denen sich Bianca Kennedy mit unterschiedlichen Medien annähert. In über 200 gesammelten, zyklisch angeordneten Szenen der Filmgeschichte, von den 1950er Jahren bis heute, reflektiert Kennedy in der 3-Kanal-Videoinstallation die Vielfalt des Motivs der Badewanne im Film. Die gezielt ausgewählten Sequenzen wie u. a. aus Stanley Kubriks Horrorfilm The Shining" (1980), Garry Marshalls Liebeskomödie "Pretty Woman" (1990) oder Darren Aronofsky´s "Black Swan" (2010) demonstrieren die soziale Relevanz des Badens. Die Montage – die Praxis des Kinos selbst – ist hierbei das geeignete Werkzeug und verdeutlicht die Genre übergreifenden Schnittstellen des Sujets.
– Text von Darja Zub